Bommel, heel veel eten en Nak Panya - Reisverslag uit Brownsweg, Suriname van Rachel Schipper - WaarBenJij.nu Bommel, heel veel eten en Nak Panya - Reisverslag uit Brownsweg, Suriname van Rachel Schipper - WaarBenJij.nu

Bommel, heel veel eten en Nak Panya

Blijf op de hoogte en volg Rachel

09 Januari 2014 | Suriname, Brownsweg

U Deno,

En toen was de kerstvakantie voorbij. Het aftellen is nu officieel begonnen. Maar ik heb nog een paar mooie weken in het vooruitzicht.
Maar ook in de afgelopen 3 weken is er weer van alles gebeurt. De laatste week voor de vakantie was er geen naschoolse meer. Deze week heb ik vooral heel veel feestjes gehad. Zo hebben we aangezien het eerste kwartaal afgelopen was gezellig gegeten met alle docenten van school en de naschoolse. 2 dagen later hadden we kerstviering in de kerk. Alle klassen hadden stukjes voorbereid. En we hebben veel bekende kerstliedjes gezongen zoals stille nacht, er is een kindeke geboren. We hebben de liederen zowel in het Saramacaans als in het Nederlands gezongen. Leuk om deel uit te maken van de viering zo kon ik toch een beetje in de kerst stemming komen. Na de kerstviering wilde ik eigenlijk na huis gaan, maar toen werd ik nog tegen gehouden door de directeur van de school, er was namelijk nog een feestje voor 2 docenten die met pensioen gingen. Ik was hier blijkbaar ook voor uitgenodigd. De gepensioneerde droegen traditionele kleden en er werden allemaal liederen voor hun gezongen. Kon helaas niet alle liederen verstaan, maar de gepensioneerde waren wel ontroerd dus ik denk dat het hele mooie liederen waren. Heel bijzonder dat ik bij deze viering mocht zijn aangezien ik de docenten niet gekend heb. Voel me steeds meer onderdeel van de familie.
Toen ben ik voor 2 weken na de stad vertrokken om in de kerstvakantie leuke dingen te gaan doen met mijn klasgenoten uit de stad. In deze 2 weken heb ik vooral veel geslapen en mijn verslagen en beroepsproducten in orde gemaakt voor mijn stage. Ik heb in de vakantie ook nog een aparte lessenserie ontwikkeld waarbij de trommelgroep uit Brownsweg workshops komt geven en uiteindelijk wordt er een grote voorstelling gegeven waarin kinderen kunnen laten zien wat ze geleerd hebben. Helaas kan ik het alleen niet meer zelf uitvoeren want daar is geen tijd meer voor. Maar dit kunnen de docenten mooi op zich nemen.

Ook hebben we kerst gevierd. Dit was best vreemd om in z’n ver en warm land kerst te vieren. Ik had ook wat moeite met in de kerst sfeer komen. Maar ik was niet de enigste. Op 1ste kerstdag zijn we uit eten geweest in een chic restaurant, hier hadden we een drie gangen menu en op 2de kerstdag hebben we gebarbecued. Alleen sloeg al vrij snel de vlam erin dus hebben we maar besloten om het vlees in de pan te bakken. Het was namelijk een zelfgebouwde barbecue van stenen en takken. Hierna zijn we met de hele groep naar Havana geweest. Dit was wel heel gezellig. In de tweede week van de vakantie ben ik iets actiever geweest, zij heb ik samen met klasgenoten oliebollen en appelbollen gebakken en zijn we op souvenir jacht geweest.
Op oud en nieuw hebben we vooral veel feest gevierd. Op oud jaar zijn we al vroeg de stad ingegaan, om 10 uur s’ochtends. We hebben toen na de vuurwerkestafette gekeken. Er werd alleen pakara afgeschoten. Dit is een soort duizend klapper alleen gaan de klappen wat harder. We moesten ook oordopjes in om onze oren te beschermen. Over het algemeen gaat het vuurwerk hier ook een stuk harder, dus ik ben goed vaak geschrokken van onverwachtse knallen. Na de vuurwerk estafette zou er groot feest zijn in de stad, helaas hebben we dit niet kunnen vinden, dus hebben we de hele middag eigenlijk bij ’t vat gezeten. S’avonds was er wel groot feest bij het ’t Vat. Dit was heel gezellig, maar er waren heel veel mensen, heb nog nooit zoveel mensen bij elkaar gezien. Later die avond zijn we naar Zus en Zo gegaan om het nieuwe jaar in te luiden. Zodra we hier door de poorten liepen had ik het idee dat ik weer in Nederland was, hier waren bijna alleen maar Nederlandse stagiaires, de muziek was hier ook op aangepast, dus ook Marco borsato hebben we nog even horen langskomen.
Op 1 januari hadden we ook nog een feestje in club starz. Hier kwam de part squad optreden. Ook dit was weer met de hele groep, dit was ook tevens de laatste keer dat de hele groep compleet zou zijn dus het was een leuke afsluiting. Na al deze feestjes vond ik het ook wel weer even goed.

Ben nu weer in Brownsweg begonnen aan mijn laatste 2 weken stage. Alleen begint mogelijk de naschoolse pas, zodra ik weg ben. Dus voor nu kan ik nog even goed rust pakken en genieten van het land en de mensen. En over 2 weken komt Silvia na Suriname en dan hebben we nog een mooie vakantie in Suriname en Curacau voor de boeg.

En dan zeg ik voor nu, tot over 24 dagen dan kom ik weer naar huis!

  • 09 Januari 2014 - 10:35

    Ienke:

    weer veel avontuur. klinkt super goed meissie, en ja het aftellen bevalt me prima, maar zeker eerst nog gaan genieten daar bij je nieuwe vrienden, maar ook met sil.

  • 09 Januari 2014 - 11:25

    Désirée:

    Weer een bijzonder verhaal, Rachel! Geniet van de laatste loodjes :D

  • 12 Januari 2014 - 21:31

    Elsabe:

    Volgens mij heb je genoten van de feestdagen. Geniet nog maar van je laatste weken en wij zien je graag weer terug in Nederland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rachel

Actief sinds 10 Sept. 2013
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 3890

Voorgaande reizen:

28 September 2013 - 01 Februari 2014

Brownsweg, Suriname

Landen bezocht: